Monday 10 December 2012

~ 12.12.12 ~

        Esok tanggal 12.12.12..bermakna genaplah 4 bulan pemergian ayahanda tercinta..Terasa spt baru semalam die pergi meninggalkan kami..perginya tanpa memberi kami petunjuk..arghh rindunya hati ini hanya Tuhan saja yg tahu..Terlalu byk perkara yg ingin aku buat utk abah..tapi kenapa trlalu cpt abah tinggalkn kami semua..Redha dgn ketentuanNya..tp sesekali dtg kenangan & ingatan ttg abah..buatkan aku rase kesakitan & kekecewaan itu..Blom pon cukup setahun aku kerja..mmg byk sgt perkara yg blom sempat aku buat utk balas jasa abah..mungkin kalo 5 tahun lps aku da bekerja mungkin apa yg aku plan utk abah byk da jd kenyataan..tp takdir yg tertulis bkn spt yg kita mahukan..mungkin satu2nya perkara yg aku rase bangga dpt buat utk abah dgn bagi die sebuah kereta utk kesenangannya slama ni..die bole ke sana ke mari dgn kereta tu..WNF 4154, terima kasih atas jasa yg tlh dicurahkan..

        Rindunya kt abah..tarikh 12.08.12 adalah tarikh yg pasti tidak akan kami semua lupa..perginya abah di hening pagi..sewaktu semua umat islam sedang bersiap utk bersahur..perginya abah disaat aku masih dalam perjalanan pulang utk menemuinya setelah die dimasukkan ke hospital pada ptg 11.08.12..SesungguhNya Allah itu Maha Mengetahui..aku tidak sempat bertemu dan menemani abah disaat2 terakhir hayatnya..Pilu rasanya disaat menerima berita itu..Ya Allah hebat sungguh dugaanMu buat diri ini..Meraung diri ini disaat itu..tiada kata yg dapat diluahkan..terasa hilang seluruh semangat ini..hanya linangan airmata mengalir deras membasahi pipiku..terasa hilang segala-galanya..hilang semangat..hilang arah..seolah2 nyawaku juga turut hilang..rasa ingin terbang utk berada disisi abah waktu, namun....aku x mampu...perjalanan kami terasa sgt jauhhhh..setiap saat, setiap minit bagaikn lmbt berlalu..hanya jasad yg ada..hati & jiwa ku tlh lama meninggalkn aku..x putus2 aku titipkn al-fatihah buat abah..Sesungguhnya tidak pernah terlintas semua ini akan brlaku seperti ini..aku x sempat merasai saat2 pemergian abah..sekurang2nya biarlah kami semua sempat berada disisi abah sewaktu die pergi..tapiiiiii...mungkin semua ini membuatkn perasaan aku smpai saat ini terasa ralat sgt..sedih..terkilan..kecewa..perasaan yg xdpt diungkapkn dgn kata2..Hebat sungguh perancangan Allah buat kami..

        Seminggu sblm abah pergi, kami semua adik beradik brkumpul..aku sekeluarga brsama adik2 aku pulang ke kampung utk berbuka puasa brsama2..Byk perkara da aku plan utk buat masa balik tu..Jumaat ptg kami semua brtolak balik ke kg..kami singgah di cameron highland beli sayur2, strawberi..jambu..coklat..mcm2 lg..abah beberapa kali telefon kami tanya da smpai kat mana2..dkt pukul 2 pagi kami smpai..abah & ma setia menunggu kepulangan kami..aku melihat abah seperti biasa..sihat & ceria..cume die cakap skrg die x boleh tido dgn lena..aku cume senyum aje..kami bukak coklat & buah bg abah ngn ma makan..abah suruh kami brsahur awal sbb takot nanti tak bangun plak..cuma aku je yg xnak..tggu nak bangun kul 5 nanti..siangnya kami semua bgn lewat..abah memang ok..sihat je..plan kami nk bawak ma ngn abah buka puasa kt luar..tp abah ckp susah nti trgesa2 nak solat maghrib..so, kami plan nk pegi lps bukak puasa..ptg tu just masak simple2 je..adik aku masak spagetti goreng kesukaan abah..malam tu kami semua pergi makan ikan bakar dkt tok bali..best sgt saat2 tu..abah makan bykkk...brselera die makan..seronok sgt aku tgk..kami dpt berkumpul ramai2..x sangka tu kali terakhir kami dpt lakukannya brsama abah..;(..plan aku lps balik tu nak bwk ma ngn abah pegi beli bju raya kt wakaf che yeh..tp abah x ikut sbb x larat..cuma ma je yg ikut..tinggalla abah sorang kt umah..xpelah..esok bole bwk abah pegi cari kt mall ke bju die..detik aku dlm hati..

        Besoknya aku bgtau plan utk bwk ma ngn abah brbuka kt bandar..tp abah xnak..sbb katanya die da janji ngn org utk pegi majlis buka puasa ngn datok najib kt tangok..geram btul aku rase..pujuk2 pon x jalan jugak..akhirnya abah pegi bukak puasa kt majlis tu..tinggalla kami bukak puasa kt umah..mlm tu ajak abah kuar..tp die ckp x larat..so trgendala lagi..so masa tu aku pikir xpelah nti sebelom raya aku kn balik awal..so sempat lg nk bwk abah gi beli bju raye..semangat plak rase..sbb tahun ni pertama kali dlm hidup kami brpakat utk pakai tema sama..warna grey..bju aku, ma ngn adik semua da beli..tinggal bju abah je lg..ari isnin sblm aku blk kl kami semua buka puasa ramai2 kt umah kakak aku..masak macam2..abah mkn byk giler..seronok katanya makan ramai2..terbuka selera die..aku cume senyum..gembira tgk abah..mlm tu..abah, ma & adik2 aku anta kami kt tmpt naik bas..abah pegi naik moto..kebetulan plak moto tu bocor..kelam kabut abah..sblm naik bas aku salam & peluk abah..x pesan ape2 pon mcm slalu aku pesan kt die sblm aku blk..slalu aku pesan suruh abah jaga diri baik2..biar sihat2..tp mlm tu aku cume senyum je..& tinggalkn duit kt tangan die..die pon cuma senyum..x ckp terima kasih mcm slalu die buat..& pertama kali aku rasa pelik sbb die x bagi duit utk aisyah, cucu die..slalu tiap kali kami nk blk die mesti bg duit kt aisyah..bukanlah mengharap..tp aku trdetik perasaan pelik masa tu...tp abaikan je..

         Berlalunya hari2 tanpa sedar..selasa..rabu...khamis..jumaat..aku ari2 telefon kg..tp cuma brcakap ngn adik aku je..mmg xde skali pon brcakap dengan abah..cume dari adik aku ngn ma je aku tye kabar abah..x sangkakan..ari sabtu ptg..masa aku nk kuar pegi beli brg..adik aku telefon ckp die kt klinik bwk abah sesak nafas & sakit dada..terkejut masa tu..adik bgtau mungkin abah kene warded kt hospital..aku cume pesan pada die suruh update keadaan abah..ni kali ketiga abah masuk wad tahun ni..dlm hati timbul kerisauan..tp ntahlah..mungkin instinct aku x kuat..x dpt rasa perkara tu akan brlaku..mungkin sbb da 3 kali jadi macam ni..so mmg x exspect langsung abah akan pergi tinggalkn kami..lps bukak puasa aku telefon tanya kabar..x dpt ckp ngn abah sbb masa tu die semput & lemah sgt prnafasannya..x bole tanggalkn oksigen yg dipasang..aku cuma dgr dr hujung2 telefon pernafasan abah kuat sgt bunyinya..byk kali aku tanya adik aku..abah ok ke..die kata ntahla..mungkin ubat x rasa btul2 lg kot..tu yg buat abah x ok..cume die bgtau, doktor marah sbb da tenat br dtg hospital..adik aku pon pelik tp cume ckp kt doktor sblm ni abah ok..aritu je die ngadu sakit2 dada ngn lenguh2 leher..sebenarnya kami yg x arif dgn semua tu..mmg itu da tanda2 yg abah akan tinggalkan kami..tp semua x sedar & x tahu..sbb xde pengalaman lg..mlm tu lps solat isyak aku brbincang ngn hubby..die suruh aku balik..tp aku yg duk brteka teki lg..sbb ari jumaat tu da mmg nk blk..so syg nk amik cuti byk sgt..hubby aku sempat ingatkn aku..ala balik je jaga abah, bile lg..nti jadi pape x menyesal..time die sakit ni la nk jaga..nti da xde xgune dah..sungguh x sangkakn kata2 hubby aku tu benar...masa tu aku cuma ckp xpelah tgk esok cmana..kalo abah teruk aku balik kg je..so mlm tu aku tepon lagi ckp ngn ma ngn kakak aku..diorang pon x bagi btul2 penjelasan ttg keadaan abah..teruk ke..x teruk ke..cume kakak aku pesan suruh doa byk2 moga xde ape2 yg brlaku..& kalo nk brlaku ape2 yg buruk pon doa biar aku smpt jumpa abah..waktu tu mmg aku da rase x sedap hati..cume brtahan dgn doa & harapan yg tinggi biar xde ape2 brlaku pada abah..tp mesej dr adik aku tgh malam tu betul2 mengejutkn..bila doktor bgtau yg abah da xde harapan utk hidup..doktor suruh maklumkn seluruh ahli keluarga utk brkumpul..hanya Tuhan yg tahu perasaan aku waktu tu..rasa mmg nk marah..kenapa masa awal2 masukkn abah ke wad doktor x ckp pon mcm tu..kalo x aku dr ptg da bole blk..mungkin masih sempat jumpa abah..geram sgt dgn tindakan doktor...aku apalgi terus packing brg utk blk..pukul 2 pagi br kami brtolak balik..mmg terasa jauh sgt prjalanan..dlm hati x berenti berdoa moga xde pape berlaku pada abah..tggu kami abah..tggu kami abah..cume itu kata2 yg x putus dlm hati aku..tp takdirNya telah tertulis..x tunggu sesaat pon apatah lg berjam2..bile tiba waktunya ia pasti akan trjadi..di saat menerima call dr adik aku..hati aku bagaikn dpt menduga apa yg sdg berlaku..terasa lemah & berat sgt tgn utk menekan telefon tu..tp digagahkn juga..& terbuktilah apa yg sgt2 aku takutkn tlh berlaku..meraung aku selepas terima berita itu..Ya Allah abah..kenapa x tggu kami..kami da dlm perjalanan pon..x sempat tggu kami smpai..abah da x sabar2 menemui penciptaNya..Allahuakbar..Allahuakbar..Allahuakbar..adik aku trpaksa tenangkn aku..senyap sunyi keadaan dlm kete masa tu..x terkeluar sepatah perkataan pon di mulut masing2..hubby aku hanya menumpukn sepenuh perhatian pada pemanduannya..itulah ketentuanNya utk kami..abah pergi tanpa sempat jumpa kami..baru beberapa hari lps kami brsuka ria brsama..lengkap keluarga kami waktu tu..tp skrggg..org yg paling penting dlm keluarga kami da pergi tinggalkan kami..dlm sekelip mata..tanpa sempat brpesan apa2..Abah, moga abah tenang menemui penciptaNya..moga abah trgolong dalam kalangan hamba2Nya yg soleh..mungkin ini rezeki buat abah..sbb mmg keinginan abah utk meninggal dlm bulan puasa..tanggal 23 Ramadhan 1433H abah pergi tinggalkan kami...tercapai impian abah yg satu itu..cume bg kami semua rasa terkilan itu amat menyakitkn hati kami..x sempat berada disisi abah waktu abah perlukn kami semua..cume adik perempuanku seorang yg ada disisi abah..Maafkan kami abah..maafkan kami.......

        SesungguhNya janji Allah itu pasti & apa yg terjadi tlh ditakdirkn..Hanya doa dr kami semua mengiringimu abah..moga abah tenang di sana..slps solat zohor jasad abah selamat disemadikan..Ya Allah peliharalah abahku disisiMu..Amin!Amin!Amin!!!Biarlah kenangan yg tlh kita ukir brsama tetap akan menemani kami smpai bile2..Saaaaaaaaayaaaaaannnggg Abah..Moga kita akan dipertemukan semula di alam yg hakiki nti..Moga syurga tempat kita bertemu nti..

ALFATIHAH BUAT ABAH TERCINTA
~ JUSOH BIN IBRAHIM ~
16.09.1947 - 12.08.2012 BERSAMAAN 23 RAMADHAN 1433H

       Dan buat pertama kalinya hari raya aidilfitri kami smbut tnpa abah disisi..Aku org yg paling rasa ralat & tertekan..sedih sgt sbb raya ni aku da plan utk pakai bju tema sama..x trcapai impian aku..& x mungkin akan trjadi lg..marahkn diri sendiri kenapa raya2 sblm ni x penah terpikir nk buat mcm tu..x sempat nk belikan bju raya utk abah jugak..dr sudut positif pikir..nasib baik kami x sempat beli bju raya abah kalo x mesti lg tmbah meraung bile tgk bju raya abah nti..tp dr sudut negatifnya mmg aku ralat sgt...redhakanlah hatiku ini dgn seikhlasnya Ya Allah..cuma dua helai bju yg abah beli lps kami blk kl aritu yg buatkn hati kami sebak..mungkin die beli gune duit yg aku bg aritu utk beli bju kemeja tu..sehelai da sempat die pakai..cume sehelai lg blom dipakai oleh abah..sedih lagi rasenye..kesian ngn ma..die adlh org yg plg sedih dgn apa yg berlaku ni..hilangnya tempat bergantung..hilangnya teman hidup yg tlh lebih 45thn menemaninya..Brtabahlah wahai ibuku..Allah lebih menyayangi abah..Redhalah dgn seikhlasnya..Abah...kami adik beradik berjanji akan menjaga ma dgn sebaik mungkin yg kami termampu..Kami adik beradik akan bersatu hati..xkan gaduh2..akan saling syg menyayangi sehingga akhir hayat kami..Ya Allah peliharalah kasih syg kami adik beradik..jauhkanlah kami dr hasad dengki & pecah belah..KAU kuatkanlah & eratknlah kasih syg kami sentiasa agar kami dpt membahagiakn ibu kami sehingga akhir hayatnya..KAU jauhkanlah kami dari org2 yg boleh memecahbelahkan kami sekeluarga..Aku brjanji walau apa pon yg akan brlaku aku adlh org yg akan menjaga amanah abah utk satukn keluarga kami sentiasa..Berilah petunjukMu padaku Ya Allah..moga aku akan menjadi anak yg membahgiakn org tua ku di saat hidupnya mahupon di saat org tua ku berada di alam yg hakiki..

          Abah...restuilah prjalanan hidup anak2mu walaupon abah berada jauh dr kami..Akan kami titipkn doa, al-Fatihah..serta bacaan Yasin buatmu sentiasa selagi nyawa masih dikandung badan..Kami semua sayangkan abah..Ampunkan segala salah & silap kami pada abah dr hujung rambut smpai hujung kaki..Halalkn segala makan & minum kami semua selama abah menjaga & mendidik kami selama ini..Telahku hadiahkan 30 juzuk bacaan Al-Quran buatmu abah sepanjang 40 hari pemergianmu..& aku akan sentiasa menghadiahkan bacaan2 itu buatmu..Moga aku menjadi kebanggaan buatmu abah...Amin!Amin!YarabbalAlamin....
   

No comments:

Post a Comment